What's Dubai in 10 Years?

Dubai City

Känns så himla konstigt nu när man måste planera inläggen lite mer än förr. Förr så viste man ju vad man skulle skriva eftersom man viste vad som hänt på dagens matte lektion men nu är det något helt annat har jag märkt. Nu måste jag planera och komma på nya roliga ideer inför varje inlägg vilket jag faktisk tycker är kul! Visst, det kommer ju innebära färre inlägg eftersom jag måste lägga ner lite mer tid på varje inlägg också men ändå så kommer det säkert bli lite längre också.
Men iallafall så måste jag börja med att skriva om något jag läste i Elle. (Haha, nej det är inte mode).
Nämligen att Dubai är ett helt sjukt land! Själv har jag knappt hörttalas om landet och erkänner att jag nu var tvungen att kolla efter om det var en huvudstad eller ett land...:D Men det finns bara ett ända ord som beskriver landet och det är ÖVERDRIVET eller ett WANNABE LAND helt enkelt.  De satsar på att 2015 vara helt klar med staden och att man då ska ha 15 miljoner turister om året! De ska typ bygga Eifeltornet, pyramiderna i Giza och massa sånt i naturlig storlek också, mening är att man inte ska behöva åka någon annanstans...Allt ska finnas i Dubai. Där har vi alltså "WANNABE sidan" av landet och "ÖVERDRIFTS sidan" kommer då jag får reda på att det finns toaletter som helt är byggda utav guld, 7-stjärniga hotel och världens längsta innomhus skidbacke! Och detta ligger liksom mitt ute i Öknen! De planerar också att bygga världens största undervattens hotel plus att Dubai redan har de 3 största hotellen i världen. De håller även på att bygga en skyskrapa som nu ligger på en höjd på 600 m och den är fortfarande inte klar...De vet nämligen inte hur hög de vill ha den..?
Men jag måste ju säga att utav vad jag läst verkar det stämma att om man åker till Dubai så behöver man nog inte åka någon annanstans. För det första så kommer det om några år finnas precis allt som man som turist är ute efter "sevärdighets-mässigt" plus att det finns 1000-tals resturanger, lyxshopping center och limosiner kör runt här och var. Det finns också otroligt många olika sorters männiksor som ger ett utbud av olika kulturer och traditioner. t.ex Libaneser, Kineser och indier. 
Och man behöver inte mer än en 10 minuters bilresa från ett land likt Manhattan så är man på en strand likt Thailand. 

Inte nog med detta så finns det också en känd ö-grupp kallad "The world" vilket om man ser det uppifrån ser ut precis som en karta över hela världen. Jätte coolt! Men iallafall så ska det nu skapas en ny konstgjort ö (ska döpas till "Isla Moda") vilken Karl Lagerfeld ska förvandla till världens nästa modemetropol. Han ska designa ca 80 st hus. Det ska också byggas lyx resturanger och cafeér. Och allt ska gå i ett mode tema utan dess like. Man ska tydligen kunna vakna på morgonen och kunna beställa kläder från de stora modehusen eller bli stylad; hår, smink och doft. Det är ett multimiljonprojekt och jag tror att det kommer bli ganska coolt men ändå...det kommer nog bli ett ställe där världens modeelit träffas och har konferanser...Annat folk kommer antingen inte ha råd eller ha intresset för att åka dit
 Och vad jag förstår så finns det bara ett problem och det är att om Dubai förtsätta så här så kommer oljan vara slut år 2015...Men det görs ju verkligen en stor sattsning på hela Dubai och det blir spännande att se hur det slutar. Kommer vi om några år kunna åka till Dubai och åka upp i eifeltornet? Vem vet...  The World


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0