Språkresa

(Malta)

                                                              

Sommaren mellan 9;an på högstadiet och 1;an på gymnasiet väntar en språkresa, troligen till Malta. Jag ser framemot det och vill åka redan denna sommar men efter mammas samtal med ledarna på Sts (vilket är bolaget jag ska åka med) så verkar det bättre och man får mer utav det om man väntar till mogen ålder. Vilket jag förstår och har gått med på.
Jag vill främst åka på en språkresa just för äventyret att åka iväg till ett land man alrig besökt förut med nya människor och en helt ny kultur...utan mamma o pappa. Just att se och bevisa för mig själv att jag kan. En annan anledning är att jag vill, som jag sa, träffa nya människor. Både malteser men också de i min resgrupp och mina ledare. Få nya erfarenheter och utveckla mina språkkunskaper.
För även om det man försttänker på då man säger ordet språkresa är ju att man ska åka till ett land som pratar språket man vill utveckla för att lära sig att använda det i sin vardag, men det är ju så otroligt mycket mer!

Och varför jag valt ju STS språkresor vet jag inte. Mamma hade hört talas om dem och vi kollade hemsidan och allt verkade bra så vi beställde en katalog och läste mer och bestämde mig för att detta är något jag verkligen vill göra. Sen har det ringt ett par gånger och hållt kontakten med mig vilket jag tycker ät jätte bra, att de faktisk ringer och inte bara tar allt över mejl eller brev.
De har också en 50 årig erfarenhet och fått bra omdömmen av tidigare resenärer.
Sen har jag också sätt i skolan papper då EF språkresor också finns. Men jag har absolut inte fått samma kontakt. Och kanske är det något jag bara fått för mig men jag skulle nog känna mig tryggare om jag åkte med just STS.
Men jag tänkte iallafall göra en liten gämförelse och så bara för att se lik och olikheterna.

STS Språkresor:                                                                                                                         

Kursorter (resmål):
Australien, Frankrie, England, Grekland, Kanada, Kina, Malta, Spanien, USA och Österrike.

Erbjuder olika sorters resor, man kan t.ex välja att kominera språkresan med ett konfirmations läger, matte träning eller kombinera med någon sport eller bara köra en Klassisk med bara en vanlig språkresa.
Man kan också välja att då man besöker USA tillbringa språkresan i hela landet och åka runt hela USA och övernatta i tält och så. Språkträningen får man då genom att prata med kamraterna och befolkningen.
Och man väljer om man vill studera med ändast svenska kompisar eller om man vill studera tillsammans med barn från hela världen, man väljer också om man vill ha en svecnkslärare eller inte.
Innan resan bestämmer man vilken svårihetsgrad det ska vara i skolan och man bestämmer också om man vill bo i en värdfamilj och då bor man med minst 1 annan också eller om man vill bo på en anläggning där man delar rum med 1-3 andra barn. Och jag vill nog bo på en anläggning framför allt för att det känns tryggare och för att jag kommer få mer kompisar på det sättet. Och också om man bor på anläggningen så anordnas det utflyckter, strandbesök, volleyboll turneringar eller shopping rundor varje dag efter skolan. Men värdfamilj är ju jätte bra om man mer vill ta del av landets kultur och få en riktig språkutmaning.
För mig är STS det självklara valet <3

EF Språkresor:
Kursorter (resmål):
Storbrittanien, Malta, USA, Kanada, Spanien, Frankrike, Tyskland, Australien, Nya Zeeland, Skottland, Irland, Costa Rica, Sydafrika, Kina.

EF kan jag tyvärr inte ge så mycket info om eftersom jag är mycket mindre påläst. STS broschyren har jag ju läst igenom tusen gånger och med EF har jag bara läst något enstaka annonsblad i Caffis.
Men vad jag kan läsa mig till så finns det även där såkallade "Kombi resor" då man kompinerar en sport eller hobby med en språkresa. Och ja, det verkar ocksp som att det händer en hel del efter skolan och så. Finns en anläggning och värdfamilj att välja på o.s.v

Men jag har då valt STS eftersom jag fått så bra kontakt med dem och så.
Resmålet har jag nästan bestämmt och det blir då till Malta och det för att där är det officiella språket Engelska vilket är det språk jag vill studera. Och inte för att jag tror att jag inte kan göra mig förstådd och jag hade valt. t.ex Spanien eller Grekland, det är inte det, utan det handlar om att jag tror att jag lär mig lättare då jag kommer höra det på gator, resturanger, strand och så. Haha, nu kanske nu undrar varför jag då inte valde England men det är ju för att jag samtidigt vill ha den här exotiska miljön som Medelhavet ger en. Älskar det!
 Och jag glömde att nämna vad en resa kostar och det beror ju på vart man vill åka och om man vill göra några tilllägg (t.ex på Malta kan man betala extra för att få ta en Dagstur till huvudstaden Valetta) men runt 20.000-30.000 (iallafall med STS)
och den här summan tänker jag lätt kosta på mig! Haha.
Ojdå, glömde också att berätta ungefär hur länge man är borta, och det varierar ju också men det är från 2- 4 veckor. Mysigt och man hinner ju skapa en grym gemenskap i gruppen, hoppas på många nya kompisar!

Men jag hoppas att jag inspererat fler till att tänka tanken på en resa. Tror verkligen att det blir ett minne för livet och något som man kan stopap i kategorin "Något av det roligaste jag gjort i hela mitt liv!"

Ha Det Bra <3

(En hamn någonstans i Malta)

Kommentarer
Postat av: Evelina och Annas design

Hejsan! Vi gör gärna din design men då får du kontakta oss http://evelinasannasdesign.blogg.se/2009/april/bestallning-av-design.html#comment!

Ha det bra :)

2009-04-13 @ 15:12:07
URL: http://evelinasannasdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0