Ny blogg, Gammal bloggerska...

Hejsan!
I precis samma stund som jag skriver detta så känns det som om jag precis gjort det avgörande målet i en fotbollsfinal eller bakat en kaka och så vill alla ha receptet. Ja, så känns det. Det är ju kanske inte samma slags glädje men det är något ovanligt, iallafall i min vardag.
Att något nytt händer, något som KAN hända men som ändå aldrig händer just mig.
I samma stund som jag skriver detta är jag också aktiv i en annan blogg. En blogg som jag nog inte kommer överge än. Bloggen är en ytterst vanlig blogg. En blogg som de flesta i min ålder (tidigt tonår) har. En blogg där själva grunden är en själv och ens dagar. Vad man tänker göra i helgen är ett av huvudämnena som en sådan blogg är fylld av. Sen slänger man väl in någon inte så genomtänkt recention om någon film eller bok och får någon enstaka komentar som lyder ungefär "Fin blogg :D". Och på nått sätt så tror jag att just den där vanliga bloggen kan vara en riktigt "Lifesaver". Jag kan inte tro att det är en slump att den åldersgrupp som är väldigt aktiva i just den här blogg-genren är att de behöver någon att prata med, någon som lyssnar och någon som man vet hör men kanske inte behöver svara. Tonåren är en sån där tid då man är ganska körd om man inte har någon som man känner förtroende för. Alla känner ju inte förtroende till en förälder, en tränare eller en kompis. Utan vissa kanske känner förtroende för en blogg. En blogg kan synas över hela världen och det kan vara skönt ibland då man kan använda bloggen som ett sätt att göra sig hörd då man inte vågar skrika eller så skriver man sina djupaste och innersta känslor där för att man vet att någon kommer läsa, förstå och känna medlidande, kanske inte alla, men någon...
Min blogg har jag nog inte i första hand använt som någon jag kan prata med utan framför allt för att berätta saker som ingen annan orkar eller har tid att lyssna på. Kan vara att jag cyklade omkull eller att jag för första gången smakade en chokladdoppad jordgubbe...Ja, sånt som är helt ointresant.
Ibland har jag skrivit saker som jag egentligen inte behöver någon annan som läser eller förstår utan mer för att jag själv en dag ska kunna gå tillbaka och läsa och återuppleva saker och minnen.
Att göra mig av med bloggen vore ungefär samma sak som att kasta sig ner för ett stup på fyllan. I ögonblicket då man trycker på knappen Delete så känns det bra eller så känns det inget alls, ett smart val alltså men några timmar eller dagar efter så ångrar man sig så djupt och man skulle kunna mörda för att få tillbaka bloggen och skriva ett sånt där otroligt onödigt inlägg om allt och ingenting.

Men om jag nu har en sån där vanlig "Lifesaver" till tonårsblogg så...Vad ska jag göra med den här bloggen?
Jo, jag ska göra en blogg om någonting som jag tror att jag innerstinne alltid älskat och varit intreserad av. Men att jag helst bara velat glömma det och överge den där älskade saken för en anledning...
För jo, jag har alltid älskat att resa och ge mig ut till andra platser. Jag har alltid varit intreserad av andra språk och kulturer och jag har alltid accepterat alla sorters människor. Som barn då jag för första gången träffade en "svart" människa så antar jag väl att jag tyckte det var lite märkligt att han inte såg ut som mig men jag fick lära mig väldigt snabbt att alla är värda lika mycket vare sig hur de pratar eller hur de ser ut. Och eftersom jag fick lära mig detta innan jag ens kan minnas så har jag alltid accepterat alla.
Jag kan faktiskt säga att jag älskar människor från andra länder. Jag är t.ex super avundsjuk på alla tjejer i skolan som är "svarta". Jag tycker dom är så otroligt söta, underbara och vackra. Och faktum är att när det gäller killar så fallar jag också lättare för "mörka" killar än för alla dessa vita, tråkiga, svenska killar med detta otroligt löjliga försök att bli lika coola som alla "mörka" och med detta otroligt tråkiga och sönder vaxade sandblonda hår...Ursch!
Nej, om jag hade fått chansen så hade jag lätt ändrat mitt utseende till denna "africa look".  Och språk har jag någon medfödd talang för (det är faktisk sant,men jag är ju knappast matematiskt lagd...) Så jag antar att eftersom jag förstod att jag var bra på det så blev det roligt och eftersom jag tycker det är roligt för att jag är duktigt på det så har jag förstått att det är faktisk roligt på ett annat sätt också. Pratar också ganska mycket engelska med mig själv i min ensamhet (ni vet, som att prata med sig själv fast på engelska, :D) och senast idag råkade jag blande in det engelska ordet "car" i en mening...
Mat däremot har jag fått en bra avsmak på från hemmet nu på senare år då alla i familjen växt upp till den åldern då man faktisk kan krydda maten tillräkligt mycket för att den faktisk ska vara god. Blir ganska ofta mat med extra kryddor och från orientaliska kokböcker. Sen äter vi ju en heldel typisk svensk mat också såklart men även där kryddas det lite extra.
Och så till detta med att resa, det har jag änsålänge ingen riktig förklaring till varför jag älskar det. Jag kom på mig själv flera gånger nu då jag var i Turkiet senast, att bara sitta på en resturang och titta ut på gatuvimmlet och mamma fick flera gånger påminna mig om att jag måste hinna med att äta också. Så där har jag faktisk ingen riktig förklaring som är sådär garanterad men det kan ju vara för att jag fick följa med som riktigt liten och att vi faktisk har rest en heldel igemfört med många andra. Sen att alla resor inte gått till dessa exotiska länder struntar jag i. Har ju faktisk vart i Finland och i Danmark också och det är ju också utomlands. :D
Detta är dock något som jag de senaste månaderna börjat acceptera...hehe.

Så jag hoppas nu att ni fattar vad denna blogg kommer handla om. Om inte, om jag kanske vart lite för otydlig så kommer den handla om resor, mat, andra männisor och kulturer. Ja, allt som hör dit!
Kommer även srkiva om egna resor och resplaner. Kommer säkert också bli lite mer matlagning i köket där jag kommer dela med mig av goda recept och lite språk, musik och film också. Med "resten av världen" temat.

Ps. Bara så ni vet så räknar jag bilresan ner till Burgsvik med tält och vardagligt sällskap också som en resa ;D Ds.

Hoppas att ni kommer gilla och vilja ta del av bloggen. Och var inte oroliga, jobbar på en ny design, kommer så fort den är klar!
Ha det bra <3

Kommentarer
Postat av: Leila =)

Hej ! Besök min blogg! http://leilaah.blogg.se

2009-01-17 @ 17:50:29
URL: http://leilaah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan, på gratismode.se så kan du få hem gratis presentkort till en massa olika butiker så som hm,kicks, nelly.se m.fl. Du kan även få gratis biobiljetter eller trisslotter. Bara genom att enkelt samla poäng kan du få något av dessa grejer helt gratis hem i brevlådan:) Klicka på denna länken för att bli medlem och få 50 poäng direkt. Glöm inte heller att aktivera ditt konto via din mejl.

www.gratismode.se/?c=1389



Ha en bra kväll:)

2009-01-17 @ 17:54:36
Postat av: Leila =)

svar; tack! :D

2009-01-17 @ 20:14:03
URL: http://leilaah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0